Nieuwe Euro6 norm

Met de Euro 6 norm van de Europese Unie is een nieuwe en strengere emissiestandaard voor voertuigen vastgesteld. Vanaf 1 september 2014 mogen dieselmotoren niet meer dan 80 mg aan stikstofoxiden uitstoten (tegenover de 60 mg per kilometer uit een benzineauto). Dit vervangt het vorige limiet van 180 mg per kilometer. Vanaf 1 januari 2015 moeten alle nieuwe auto’s aan de Euro 6 limieten voldoen.

Een van de manieren om aan deze normen te voldoen is het toevoegen van AdBlue aan de uitlaatgassen van een verbrandingsmotor. Als bedrijf moet u zich op deze nieuwe emissienormen en dus op de komst van AdBlue voorbereiden.

Wat is AdBlue

AdBlue is een heldere, niet giftige ureumoplossing in gedemineraliseerd water. Dit middel wordt in de uitlaatgassen van de motor gespoten. Hierdoor wordt het aandeel stikstofdioxide (NOx) in de uitlaatgassen verminderd doordat het in de SCR-katalysator wordt afgebroken tot water en stikstof.

AdBlue is dus geen brandstof. Het is niet giftig, niet ontvlambaar en ook niet explosief.

Wel moet AdBlue in een aparte tank opgeslagen worden. De eigenschappen van AdBlue zorgen ervoor dat het alleen opgeslagen kan worden in roestvaststaal en speciaal kunstoog. Van der Ziel levert tankt voor de opslag en het vervoer van AdBlue.

Welke mogelijkheden zijn er?

Voor de opslag van AdBlue zijn er twee oplossingen mogelijk:

  1. Inbouw van een AdBlue tank in uw IBC. Op deze manier heeft u in het veld altijd AdBlue bij de hand.
  2. Een losse (demontabele)en mobiele AdBlue tank. Deze tank kan dan overal waar nodig worden ingezet.

Alle AdBlue tanks worden gemaakt van hoogwaardig materiaal en zijn ook maatwerkoplossingen leverbaar.